Despre comportamente si atitudini:
Copilul nu se cunoaste decât pe el: îl învăţ să-i descopere pe ceilalţi.
Nu se gândeşte decât la propriile aspiraţii: îl ajut să descopere aspiraţiile colegilor săi.
Crede că poate să facă ceea ce vrea: îi explic limitele libertăţii sale.
Nu vede necazurile celorlalţi: îl incit să fie solidar.
Nu înţelege utilitatea politeţii: îi demonstrez necesitatea de a fi politicos.
Se comportă ca şi cum ar fi singur pe lume: îi explic bucuriile, necazurile pe care le poate cauza.
Este închis în el insuşi: îi propun activităţi cu alţi copii.
„Norme” de conduită aparţinând unui autor renumit în domeniul Educaţiei parentale, F. Dodsan, pe care le-a înfăţişat ca „porunci” esenţiale pentru ocrotirea sănătăţii copilului în familie:
- Nu îţi deprecia copilul!
- Nu folosi ameninţări!
- Nu îţi mitui copilul!
- Nu îl obliga să promită!
- Nu fi excesiv în supraveghere!
- Nu face exces de cuvinte!
- Nu îl răsfăţa mai mult decât trebuie!
- Nu abdica de la cerinţele constante privind regulile!
- Nu cere respectarea unor reguli inadecvate vârstei!
- Nu insista să obţii o supunere oarbă!
- Nu utiliza metode moralizatoare ce induc vinovăţia!
- Nu da ordine pe care nu le iei în serios!
Sfaturi:
- Învăţaţi-l să gândească pozitiv !
- Răsplătiţi-l şi lăudaţi-i orice efort !
- Ascultaţi-i poveştile, chiar dacă este târziu şi sunteţi obosit !
- Jucaţi-vă alături de el !
- Petreceţi-vă timpul împreună cu el !
- Învăţaţi-l diverse jocuri, cooptaţi-l în diferite munci în gospodărie!
- Din când în când lăudaţi-l în faţa altor persoane !
- Când copilul face o greşeală, întrebaţi-l: „Ce-ai învăţat din asta?
„Copiii noştri înfloresc pe trunchiul viu al vieţii noastre. Ei nu sunt un buchet, ci o minunată grădină de meri. Şi această grădină e a noastră.”(A. S. Makarenko)